端末の登録
Microsoft 365 ポータルのサインイン方法
各メールソフトの追加設定
既にメールソフト又はメールアプリを利用していて、今後も引き続き利用する場合には、多要素認証によるサインインの設定が必要です。お使いのメールソフト等を確認して以下のとおり作業を行ってください。
パソコン用メールソフト
スマホ用メールアプリ
※パソコンを新しく購入したとき、OSやメールソフトを再インストールしたときは、「電子メールサービス」に記載の手順にしたがいメールソフトを設定します。
スマートフォンを機種変更した場合
モバイルアプリを利用しているスマートフォンを機種変更した場合には、新スマートフォンを再登録する必要があります。下記の手順に従って再登録してください。 ただし、機種変更により電話番号が変わった場合には、多要素認証をリセットする必要がありますので、総合情報処理センターへご連絡ください。
もし身に覚えのない承認確認が届いた場合
「Microsoft 365 ポータル
」へサインインしようとしていないのに、あなたのスマートフォン又は携帯電話等に承認確認が届いたら、あなたが統合認証システムで使用する正規のパスワードを第三者が使い、あなたになりすまして不正にサインインを試みています。以下のとおり速やかに対応してください。
- モバイルアプリに届いた場合
「拒否」をタップした後、「キャンセル」をタップします。統合認証システムのパスワードを変更してください。
- 電話がかかってきた場合
通話を切断した後、統合認証システムのパスワード を変更してください。
※着信に応答せずに切断した場合、電話が続けて数回かかってくることがありますので、その都度、切断してください。又は、着信に応答してから切断してください。
- SMSに届いた場合
SMSメッセージを無視し、統合認証システムのパスワードを変更してください。
なお、上記の対応が完了した後、速やかに島根大学CSIRTへ連絡をお願いします。
統合認証システムのパスワードを変更するには「統合認証システム」を参照ください。
アプリパスワードを削除・取得にするには「アプリパスワードの取得/削除方法」を参照ください。
適用されているセキュリティ対策の確認方法
学外から Microsoft 365 へのアクセスにおいて、多要素認証が必須化されている、又はアクセスがブロックされている、のいずれが適用されているかを確認できます。下記へアクセスしてください。
「Microsoft 365 利用形態」の確認
Registration of devices
After multi-factor authentication has been enabled, you access
https://aka.ms/mfasetup
and set up your mobile device following the steps below.
How to sign in to Microsoft 365 portal
Settings for mail software
For continuous use of the mail software you are currently using, you need to sign in with multi-factor authentication. Check your mail software and see the settings below.
Mail software for Windows
Mail apps for Smartphone
* When you buy a PC or install an OS or mail software, set up the software following steps at [電子メールサービス].
When you change your smartphone with Mobile app installed
When you change your smartphone with Mobile app installed and used for multi-factor authentication, you need to setup the new phone. Please go to the instructions below. Note that if your phone number has also changed, resetting of multi-factor authentication settings is required, so please contact us at General Information Processing Center.
What if you receive an unexpected [Approve] request?
When you receive an [Approve] request for authentication on your mobile device even though you are not attempting to sign in to [Microsoft 365 portal
], it means that a third party is attempting an unauthorized sign-in using your password of the integrated authentication system of Shimane Univ. Thus, take action immediately as instructed below.
- When you receive it on [Microsoft Authenticator] app
Tap [Deny] and [Cancel]. Then, change your password of the integrated authentication system of Shimane Univ.
- When you receive it by phone call
Hang up the call. Then, change your password of the integrated authentication system of Shimane Univ.
* If you hang up the call without answering, you may receive some calls afterwards. Just hang up each of the calls, or answer it and hang up.
- When you receive an [Approve] request over SMS
Ignore the SMS message. Then, change your password of the integrated authentication system of Shimane Univ.
After completing the above operation, immediately contact Shimane University CSIRT.
To change your password, see [Shimane University Integrated Authentication System].
To create and/or delete your app password, see [How to create/delete app asswords].
How to check which security measure is applied
The link below enables you to check which security measure is currently applied on off-campus access: multi-factor authentication, blocking off-campus access.
Check your security measure applied